Vstup dítěte do základní školy neznamená jen pro něj velkou životní změnu, ale i pro jeho rodinu. Dítě bude muset ve škole cíleně pracovat, soustředit se, plnit zadané úkoly. Bude v novém prostředí, kde se bude muset začít učit spoléhat sám na sebe. Proto je příprava na školu důležitá jak ze strany mateřské školy tak i rodiny.
JAK PŘIPRAVUJEME NAŠE DĚTI V „Myškách“?
Příprava budoucího školáka probíhá pozvolna, ale efektivně. Příprava spočívá v rovnoměrném a harmonickém rozvoji schopností dětí, které jim později zajistí úspěšnost při osvojování si základů čtení, psaní a počítání.
Proto se zaměřujeme na:
- rozvoj hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, koordinaci oka a ruky
- zrakového a sluchového vnímání a rozlišování, logického myšlení, předmatematických představ
- rozvoj soustředěnosti dětí na práci
Důležité jsou i kompetence:
- samostatnost dítěte, sebeobsluha
- schopnost spolupráce, umět se přizpůsobit kolektivu
- vyjádřit a obhájit svůj názor a neprosazovat se na úkor svých vrstevníků
Protože nejtypičtější činností předškolního dítěte je hra, která pomáhá procvičovat dovednosti, jež jsou pro život užitečné a má smysl i sama o sobě. Proto také zařazujeme do přípravy na školu hry rozvíjející jednotlivé oblasti důležité pro školní zralost.
Dále využíváme řízených činností, kdy procvičujeme výše zmíněné kompetence. K tomuto účelu máme k dispozici zásobu grafických listů.
Během celé přípravy na školu respektujeme individuální rozvoj každého dítěte a maximálně podporujeme jeho rozvojové možnosti, protože každé dítě je ve svých schopnostech a dovednostech jiné. Výkony dětí nesrovnáváme, protože u této věkové skupiny je běžné, že mezi dětmi jsou rozdíly. A to v jejich vývoji i v jejich dosavadním učení. Pokud shledáme závažnější problém, konzultujeme tuto skutečnost s rodiči, případně doporučíme odborné vyšetření.
JAK MOHOU PRACOVAT RODIČE S DĚTMI?
- Učit dítě vnímat a rozlišovat čas, který je určený k práci a k zábavě (neodbíhat od rozdělané práce za novou činností)
- Často si s dítětem povídat a všímat si jeho výslovnosti
- Hodnotit doma, jak plní své povinnosti a vést k pocitu odpovědnosti za svěřenou práci
- Posilovat dětskou sebedůvěru – ty to určitě zvládneš
- Pomocí her se s dítětem učit doma i venku (využít básničky, písničky, hádanky, popisovat věci kolem sebe,jmenovat číselnou řadu, odpovídat dětem na otázky)
- Má-li dítě zdravotní problémy, poradit se s lékařem, jak by se mohl zdravotní stav zlepšit ještě před vstupem do ZŠ
- Je-li dítě levák nepřecvičovat ho, brát leváctví přirozeně!!!!!
- Těšit se společně s dítětem na školu a dítě školou nestrašit (věty typu: „Počkej, ve škole tě srovnají.“ mohou napáchat velké škody.)
JAK PROBÍHÁ ZÁPIS?
Termíny zápisu se pro jednotlivé školy různí. Většinou připadají na polovinu ledna a počátek února. Na zápis dítě přichází s jedním nebo oběma rodiči. Je nutné, vzít s sebou občanské průkazy a rodný list budoucího prvňáčka. Zápisy na ZŠ se od sebe trochu liší, třeba vzhledem k zaměření dané školy.
Nenásilnou formou by měla paní učitelka zjišťovat úroveň znalostí vašeho dítěte tj. např.:
- jméno, příjmení, bydliště, věk, jména a povolání rodičů, jména sourozenců
- orientaci v prostoru (pojmy vlevo, vpravo,nahoře, dole, vpředu, vzadu)
- požádá dítě o recitaci básně, zazpívání písně, namalování lidské postavy
- proberou spolu barvy a tvary (základní barvy – červená, modrá, zelená, žlutá, černá; geometrické tvary – čtverec, obdélník, trojúhelník, kruh)
- požádá jej o řešení problému – např. sestavení domečku z různých geometrických tvarů vyrobených z plastu, dřeva či papíru
Naši „předškoláci“ v rámci přípravy na školu:
Náš třídní vzdělávací program je vypracován ze školního vzdělávacího programu a vychází samozřejmě z Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, z čehož plyne, že veškeré činnosti v naší třídě „Myšek“ jsou směřovány k obecným cílům vzdělávání a výchovy, které jsou dány MŠMT a jsou dány individuálními a společenskými potřebami.
Při veškerých činnostech akceptujeme přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku a důsledně je promítáme so obsahu, forem a metod vzdělávání. Zohledňujeme tedy u dětí citovost, konkrétnost myšlení, ale i hravost, spontaneitu, zálibu ve fantazii, pohybu, v manipulaci s věcmi, zvláštnosti vnímání atd.
Naše forma vzdělávání je především vázaná k individuálním potřebám a možnostem dětí. U všech dětí si vedeme podrobnou diagnostiku s následným hodnocením, které nám umožňuje podporu v rozvoji schopností dovednosti dětí.
Uplatňujeme metody prožitkového a kooperativního učení a činnosti dětí, které jsou založeny na přímých zážitcích dětí. Dále pak situační učení a sociální učení, které je založeno na principu přirozené nápodoby.
Cílem předškolní přípravy rozhodně není dítě předem naučit číst a psát, ale zajistit především maximální a harmonický rozvoj schopností, které umožní, aby dítě bylo – až přijde čas – při výuce, čtení, psaní a počítání, bez vetší námahy úspěšné.
Nejdůležitější schopnosti, které do značné míry ovlivňují úspěšný start v 1. třídě, a které mimo jiné pravidelně rozvíjíme:
OBRATNOST
- Motorika velkých svalových skupin
- Jemná motorika rukou
- Motorika mluvidel
- Koordinace – pohybová, oči X ruka, ruce X mluvidla
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ
ŘEČ
- Výslovnost
- Rozumění řeči
- Slovní zásoba
- Vyjadřovací pohotovost
- Kultura mluveného projevu
MATEMATICKÉ A POČETNÍ PŘEDSTAVY
KRESBA – Grafomotorika
- Držení tužky
- Sklon tužky
- Tlak na tužku
- Formát
- Grafomotorické cvičení
- Rozvoj kresby
SAMOSTATNOST
POZORNOST A SOUSTŘEDĚNÍ